Liquiditeitsproblemen en knelpunten

Liquiditeiten: oorzaken problemen en pijnpunten.

Liquiditeitsproblemen en betalingsachterstanden zijn en blijven vervelend voor ondernemers.  Zeer zeker als essentiële betalingen zoals huur, lonen en overige vaste lasten niet op tijd betaald kunnen worden.

Op den duur stapelen de aanmaningen zich op, incassobureaus melden zich, de incassokosten lopen op en onvermijdelijk staat vroeg of laat de Deurwaarder met een exploot of een beslagrekest op de stoep.

Advies; Neem contact met ons op voor een intakegesprek. Zorg dat u up-to-date crediteuren en debiteuren lijsten heeft.

Ga niet afwachten in de hoek waar de klappen vallen. Integendeel, handel en laat ons uw schulden saneren. Wij nemen contact op met uw leveranciers en treffen betalingsregelingen.  Er zijn betalingen die u niet kunt doen. Het aantal aanmaningen en herinneringen stapelt zicht op. De gerechtsdeurwaarder staat wellicht al aan de deur. Wat moet u doen? Neem geen afwachtende houding aan, maak een liquiditeitsprognose, ga in gesprek met leveranciers, ga reorganiseren.

Advies bij liquiditeitsproblemen

  • Neem geen afwachtende houding aan maar wordt pro-actief

Hopen en denken dat het vanzelf wel weer goedkomt is onzin en gebeurt niet open dat het goed komt, dat helpt ook niet. De facturen worden niet voldaan op je stoel te blijven zitten. Integendeel , de ellende wordt steeds groter.

 

  • De Liquiditeitsprognose

Iedere ondernemers dient U moet exact weten hoe hij er financieel voor staat. Dat kan alleen door je administratie op orde te hebben en niet afhankelijk te zijn van je boekhouder.

Maak samen met een faillissement expert een liquiditeitsprognose, dat is de basis voor een schuldsaneringsplan. Weet u eigenlijk wel wat een liquiditeitsprognose is?

Wij leggen het je uit:

Uw liquiditeitspositie is: uw huidige banksaldo plus/minus, plus je debiteuren, minus de crediteuren (openstaande rekeningen) en eventuele belastingaanslagen.

  • Uw huidige banksaldo
  • Openstaande debiteuren: wanneer kunt u betalingen verwachten?
  • Welke orders kunt u nog factureren en wanneer? Het onderhanden werk.
  • Verwacht u nog teruggaven van de Belastingdienst??
  • Zijn er te verrekenen verliezen uit voorgaande boekjaren?!
  • Openstaande crediteuren: welke facturen staan open en wanneer moeten deze voldaan worden?
  • Welke facturen verwacht u binnenkort c.q. verwacht u nog aanslagen van de fiscus?
  • Zijn er betwiste facturen van debiteuren of crediteuren.

Maak samen met een insolventie adviseur een plan van aanpak.

Op basis van uw liquiditeitspositie maakt u een plan wanneer u welke betalingen wanneer kunt doen.

Ga in gesprek met uw leveranciers, of laat het liever maar aan uw adviseur over.

Wacht niet tot uw leveranciers de zoveelste aanmaning sturen. Ga zelf in gesprek, of laat uw adviseur dat maar doen, dat is meestal verstandiger.

Actief incassobeleid

Zorg voor een actief incasso beleid bij uw klanten, hou de betalingstermijnen zo kort mogelijk. Kunt u ervoor zorgen dat uw debiteuren eerder betalen? Zijn er leveringen dien u naar voren kunt schuiven?

Omzet vermeerderen

Kunt u een plan maken om uw omzet te vergroten? Uitbreiding van het assortiment, maak speciale aanbiedingen en zorg voor concurrerende prijzen

Snijden in de vaste- en variabele kosten

Neem samen met uw adviseur alles kosten eens onder de loep, snij is alle overbodige kosten en breng alles terug tot de essentie. Beëindig onnodige abonnementen. Zoek een alternatief voor uw huidige leveranciers. Zorg voor onafhankelijkheid in uw inkoopbeleid.

Terugbrengen personeelskosten

De personele kosten vermeerderd met de maandelijks afdrachten Loonheffing zijn vaak de zwaarste lasten. Wijzig dienstverbanden en ga over op oproepkrachten, Vaak zijn de personeelskosten de zwaarste lasten binnen ondernemingen.

Wilt u meer weten of een afspraak maken?

Bel dan naar 085 0160 788 of mail naar info@nfpi.nl

Menu